marjakrons

Essi ja Edith

  • Essi Luttinen ja Minttu Pietilä, Edith ja Hagar? Molemmat nykyajan neitsyitä. Kuvan oikeudet Ooppera Skaala
    Essi Luttinen ja Minttu Pietilä, Edith ja Hagar? Molemmat nykyajan neitsyitä. Kuvan oikeudet Ooppera Skaala

Essi ja Edith, uudestaan

 

Noin vuosi sitten Ooppera Skaala esitti Kaapelitehtaalla Edith Södergranin runoihin perustuvan vaikuttavan koneoopperan Vierge Moderne, Nykyajan neitsyt, jonka ovat säveltäneet Antti Rasi, Janne Strom ja Thomas Freundlich. Nyt sama esitys oli kolmena iltana nähtävänä ja kuultavana Teatteri Viiruksessa. Myöhemmin on luvassa kiertue – turkulaiset, silmät tarkkana, sinne Skaala tulee seuraavaksi!

 

.Ensin mainitut säveltäjät myös esiintyvät eli tuottavat säestyksen - joka välillä ottaa ihanasti vallan solisteilta. Laulusolistina on huikea mezzosopraano Essi Luttinen, tanssijana taitava Minttu Pietilä. Kaksi naista ja kohtalokas musiikki ehtivät tunnissa kertoa paljon Edith Södergranin uusia uria aukovasta runoudesta ja traagisesta elämästä.

 

Lavalla on tilaa myös taustana oleville suurille tekstiileille, joille ohjaaja Janne Lehmusvuo on saanut vaikuttavasti prjisoitua milloin merta, Raivolaa (Edithin kotipaikkaa) ja Pariisia. Emansipatsiooninaisten puvut on Thyra Therman tehnyt huolella.

 

Essi Luttinen laulaa ruotsiksi, ja teksti on käännetty suomeksi taustalle viehättävällä tekstityypillä, joka tosin välillä katoaa vähän liiankin nopeasti.

 

Suhtauduin alkuun vähän varauksella koneoopperaan, jossa musiikki tulee jostakin lavasteverhojen takaa. Muistissa oli vielä viimekesäinen Hämeenkyrön Sillanpää-ooppera, jonka orkesteriosuus oli ratkaistu nauhoittamalla ja solistit lauloivat nauhoituksen päälle. Tylsää ja keinotekoista. Mutta Edith Södergranin Vierge Moderne olikin onneksi vallan toisenlainen elämys. Musiikki on ääntä ja vimmaa, jossa hiljaisuudellakin oli merkittävä rooli. Äänisuunnittelija Sakari Kiiski ja valosuunnittelija Harri Peltonen olivat luoneet kokonaisuuden Södegranin hengessä.

Mutta yksi asia askarrutti: miksi ohjelman synopsiksessa oli juonen kulku nimetty epilogiksi, mutta itse Edithin kuolema prologiksi? Minäkö tyhmä? En ymmärrä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Tämän blogin suosituimmat