marjakrons

Hulttion lavea tie vie mukaansa

  • Hulttiona ensi-illassa auloi Steve, pahiksena Tuomas Pursio.
    Hulttiona ensi-illassa auloi Steve, pahiksena Tuomas Pursio.

Hulttion tie oli lavea. Igor Stravinskin ooppera Hulttion tie (1948-1951) on säveltäjänsä laajin teos ja nähtiin nyt vihdoin Suomen Kansallisoopperassa. Idean Stravinski sai oopperaan britti William Hogarthin kuvasarjasta (1734), jossa nuorukainen perii isänsä, joutuu lavealle tielle, hylkää morsiamensa ja päätyy mielisairaalaan. Ja niinhän siinä kävi.

Tekijätiimi oli lähes puhtaasti vierastyövoimaa: ohjaaja Dmitri Bertman Moskovasta, kapellimestari Eivind Gullberg Norjasta, lavastussuunnittelija Hartmut Schörghofer Itävallasta, valaistussuunnittelija Thomas Hase Yhdysvalloista ja koreografi Edvald Smirnov, Venäjältä hänkin.

Se, mikä oli oman talon tuotantoa, olikin sitten ylivertaisen hienoa – esimerkiksi Erika Turusen loistelias, tarpeeksi makaaberi puvustus palavarintaisine burleskikuningattarineen. Samoin tietysti oopperan pahis, baritoni Tuomas Pursio, jolla äänen lisäksi on mieletön kehon kieli. Sopraano Hanna Rantalakin lauloi hienosti ja hänen niukka näyttämötyönsä tuki nyt hyvin suloista Annea, hylättyä morsmaikkua. Rehevä Päivi Nisula glittereissään turkkilaisena parrakkaana naisena oli äänen ja kropan saumatonta dialogia, parempaa kuin mitkään ikiaikaiset conchitawurstit.

Kun Hesarin kulttuurisivulla diplomiekonomi Lenita Airisto kohotettiin arvioimaan Apocalyptican Indigo-hevioopperaa ja siinä sivussa vähän Shostakovitshin Nenääkin, päätin panna paremmaksi ja

kysyä mielipidettä Hulttion tiestä yhdeltä Suomen ahkerimmista oopperakävijöistä ja oopperan tuntijoista, Matti Ahteelta. Ahde oli jo aikoinaan päättäjänä ja lobbaajana luomassa edellytyksiä nykyiselle Oopperatalolle ja istuu edelleen Oopperan ja baletin tukisäätiön hallituksen puheenjohtajana.

Ja kyllä me yhtä mieltä melkein kaikesta olimme.

– Tosi hieno teos, jossa on paljon sanomaa. Hyvä kun saatiin ohjelmistoon, hieno kulttuuriteko. Pursio on kasvanut Leipzigin jälkeen semmoisiin mittoihin, että wau… Kehitys on ollut nopeaa ja vaikuttavaa. Hanna Rantala suoriutui myös hyvin vaativasta roolista. – Ohjaus ja lavastus tukivat toinen toisiaan, tuumi Ahde, kun taas itse olin sitä mieltä, että väliverhoa liikuteltiin liiankin ylenpalttisesti. Ahteen mielestä se antoi kuulijalle aikaa ajatteluun ja siis sinänsä hyvä lavastusratkaisu. Myönnetään - mutta haudan lapio olisi voinut olla sentään ajankohtaisesti Fiskarsin, kun hulttio-Tomin leipäkonekin muistutti elävästi läppäriä.

Stravinskin uusklassinen tyyli oli sopiva sekoitus Sondheimia ja Donizettia, mutta Ahteelle musiikki toi  – ja myös libretto – mieleen Mozartin Don Giovanneineen ja Leporelloineen. Hulttion tiekin todistaa, ettei ihminen suurella rahallakaan saa onnea vaan paljon onnettomuutta ja lopulta ainakin oman tuhon, muistutti Ahde.

Huonosti ei Ahteen mielestä pärjännyt myöskään malesialaissyntyinen, nykyään Wienissä vaikuttava tenori Steve Davislim, vaikka kyllä me molemmat odotimme niin ykkösmiehitykseen Tuomas Katajalaa. No, seuraavan kerran sitten.

Kaikki eivät kyllä pitäneet Hulttion tiestä. Sen huomasi, kun väliajan jälkeen rivit harvenivat, onneksi vain vähän. Lähistölläni istuva herrahenkilö alkoi ihan oikeasti pilkkiä. Täytyy olla tosi väsynyt, etteivät Stravinski eikä täysimittainen, hienosti soittanut oopperaorkesteri pidä hereillä. Mies ei sentään kuorsannut, niitäkin on oopperassa toki kuultu. Onneksi herra sentään heräsi antamaan raikuvia aplodeja, jotka koko ensemble oli ansainnut.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Pitää ilmeisesti tehdä Helsingin reissu. Stravinski on ollut lempisäveltäjäni kouluajaoista lähtien.
Mistä saisi hyvissä ajoin tietää milloin Katajala esintyy? Olen fanittanut toistakymmentä vuotta, siitä lähtien kun kuulin hänen laulavan Johannespassiossa Tampereen tuomiokirkossa.

Tämän blogin suosituimmat