marjakrons

Myrskyluoto Lahdessa

Teatterissa Lahdessa

 

Tulipa taas avattua teatterisesonki Lahdessa. Lahden Kaupunginteatteri aloitti syksyn komeasti musikaalilla Myrskyluodon Maija. Tätä versiota on erilaisin taidoin veivattu jo kohta neljännesvuosisata. Anni Blomquistin romaaneihin perustuvan musikaalin teki Tampereen Työväen Teatteriin silloinen johtaja Jussi Helminen ja sävelsi Matti Puurtinen.

Helmisen-Puurtisen versiota on esitetty menestyksellä ympäri Suomen niin ammatti- kuin harrastajateattereissa, kesä- ja talviteatterina. Harrastajateattereille se varmasti on ollut kultakimpale: paljon tasavahvoja rooleja, helposti toteutettu, näyttävä koreografia, viihteellinen musiikki eli onnistumisen eväät vähän vähemmilläkin taidoilla.

Lahdessa kyllä taitoja oli ylenpalttisesti. Maiju Saarinen ja Mikko Pörhölä osaavat näytellä ja laulaa yhtä aikaa ja erikseen loisteliaasti, samoin tietysti vanha Maija Mirja Räty. Kiitos hyvän äänentoiston, solistit ja kuoro eivät missään vaiheessa joutuneet antamaan periksi komeasti montussa soittaneelle orkesterikokoonpanolle. Sen ylitti vain edessäni istuneen Mirja Rädyn ex-puolison Pekka Rädyn kohkaaminen bravo-huutoineen (rouvalle kyllä huudetaan ´brava´ eli ketähän Pekka Räty mahtoi fanittaa?)

Poistuin esityksestä flow-tilassa, jossa oli pakko udella paikalliselta kollegalta, missä nyt mennään Lahden ammattikorkeakoulun musiikki- ja teatteriopetuksessa. Sain kuulla, että koko opetus on menneen talven lumia. Sääli. Vastasin, että tämän tyyppisessä esityksessä, jossa ketju on aina yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki, juuri tasavahva ensemble, kiitos ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, teki esityksestä nautinnon. Teatterinahan teos on vaikea: kuvitettu kronikka tv-sarjafilmin jalanjäljissä, vielä laajakankaalle levitettynä, ilman selkeää draaman kaarta. Hienoa, Lahti!

Loppuviikosta teatterifriikillä on sitten edessä sama Puurtisen-Helmisen versio Turussa toisella kotimaisella. Jussi Helmisen ennakkoarvion mukaan tulossa on hieno elämys. Miltähän tämä spektaakkeli näyttää nyt puolta pienemmällä näyttämöllä? Ja mikä onni, että Åbo Svenska Teater ehti ajoissa kiinnittää pääosaan Janneksi Elmer Bäckin, jolla nyt olisi vientiä maailmallakin.

ÅST:n jälkeen sopiikin odotella Helsingin Kaupunginteatterin juhlaesitystä vuonna 2017, jossa musiikki onkin sitten teeveestä tuttua eli Lasse Mårtensonin käsialaa. Saa nähdä, mitä uutta Sarkolan putiikki keksii, Mårtensonin teemahan on Teoston tietojen mukaan Suomen kaikkien aikojen myydyin nuottijulkaisu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Tämän blogin suosituimmat